Eric Heuvel maakt nieuwe educatieve oorlogsstrip

Stripschrift Online meldt: "Na het succes van De ontdekking uit 2003 heeft Eric Heuvel opnieuw een educatieve strip over de Tweede Wereldoorlog in Nederland geschreven. Ditmaal gaat het om De schuilhoek en is de uitgave bedoeld voor het Markt 12 Museum in Aalten." UPDATE 19 mei 2007 met bestelinformatie.

Kort verhaal met Nederlandse en Duitse versie

Om Stripschrift Online verder te citeren: "De schuilhoek is getekend door Eric Heuvel, op scenario van hemzelf, de Anne Frank Stichting en het  Markt 12 Museum in Aalten. Het is weliswaar een kort verhaal, maar het bijzondere aan het album is dat er twee versies in zijn opgenomen: een Nederlandse en een Duitse.

Ondergedoken in de Achterhoek

De schuilhoek gaat over Wim van Dort, een verzetspersonage uit De ontdekking, die in 1943 om de 'Arbeitseinsatz' te ontlopen, onderduikt in Aalten, een grensplaats in de Achterhoek. Het educatieve avontuur is speciaal gemaakt voor het Markt 12 Museum in Aalten. In de oorlog was dit het bureau van de Kommandantur, maar op de zolder zaten onderduikers, zonder dat de Duitsers er erg in hadden.

Idee van museum in Aalten

Volgens Menno Metselaar van de Anne Frank Stichting kwam het Aaltens museum zelf met het idee voor de strip toen een langs de Nederlands-Duitse grens rondreizende tentoonstelling van de Anne Frank Stichting de Achterhoekse plaats aandeed.

Doelgroep: jongeren tussen 10 en 18 jaar

De schuilhoek (oplage 10.000 exemplaren) is te koop in het museum voor €2,50. De doelgroep bestaat uit jongeren tussen 10 en 18 jaar en scholen uit de grensstreek rondom Aalten. De productie is dan ook financieel ondersteund door een interregionale subsidieregeling van de Europese Unie. Een medewerkster van het museum vertelt dat er lesmateriaal voor zowel Nederlandse als Duitse scholen in de maak is."

Bestelinformatie De Schuilhoek/Das Versteck

Omdat er regelmatig vragen worden gesteld door bezoekers van de site hebben we het Markt 12 Museum in Aalten om wat meer informatie gevraagd over de mogelijkheid om het striphoek te bestellen. Hierna het antwoord dat we van een medewerkster van het museum ontvingen.

Het stripboek “De Schuilhoek/Das Versteck” is speciaal gemaakt voor het Markt 12 Museum en daarom alleen via het museum te bestellen. De bestelling kan telefonisch of per e-mail gebeuren.

Via www.markt12.nl  kan meer informatie gevonden worden over de strip onder het kopje Informatie/Producten. De besteller kan via Contact een formulier invullen en de bestelling plaatsen. De prijs van een strip is op dit moment € 2,50, verzend-en administratiekosten komen hier nog bij. Prijzen zijn aan veranderingen onderhevig daarom lijkt het me het beste kopers door te verwijzen naar de website van het Markt 12 Museum. Eventuele vragen over de bestelling worden beantwoord.

Telefonisch kan een strip besteld worden via telefoonnummer 0543-471797. Het telefoonnummer is van de Aaltense Musea, het Markt 12 Museum is hier een onderdeel van.

++++ einde bestelinformatie zoals verstrekt door Museum Markt 12 in Aalten++++

Zie verder:

schuilhoek.jpg
Onderwerpen
Extra

SBN Forum

Op de site van het Markt 12 Musem staat het tweetalige boek De Schuilhoek/Das
Versteck nog steeds vermeld. Op een andere pagina zijn ook de kosten te vinden.
Daaruit leid ik af dat het boek alleen in een pakket van minimaal 25 is te kopen,
men gaat er op de site vanuit dat dat gebeurt bij een museumbezoek. Ik heb het
museum een email gestuurd met de vraag of het boek ook los te bestellen is. Als
wij antwoord ontvangen publiceren we dat hier.

Redactie website Stichting Beeldverhaal Nederland
Gepost op donderdag 10 mei 2007
zijn er nog exemplaren van De Schuilhoek te koop?

Zo ja, waar?
Gepost op donderdag 10 mei 2007
kunt u mij vertellen waar ik losse exemplaren kan vinden in een boeken
winkel?